Anmeldelse: Mareridtsagtige sparerøvelser – Five Nights at Freddy’s

freddysAf Niklas Zenius Jespersen

Sparerunder. Utvivlsomt en frygt hos mange arbejdere. Det kan betyde fyringer, lønnedgang eller nedslidning af udstyr ud over det sikkerhedsmæssige forsvarlige. I computer-spillet Five Nights at Freddy’s, finder vi ud af præcis hvor farlig den sidste slags kan være. Velkommen til Freddy’s pizzaria, en glæde blandt alle børn pga. de syngende robotter og en frygt blandt alle ansatte af samme grund.

Gyser computer- og mobilspillet Five Nights at Freddy’s sætter os i rollen som en unavngivet arbejder på sin første dag på natarbejde som sikkerhedsvagt hos Freddy’s. Hans opgave er simpel, forhindre skader på det avancerede materiel i form af 3 mandsstørrelse robotter der synger og spiller for børnene i dagtimerne. Problemet: En fejl i systemet har gjort robotterne utilregnelige, ja, til de rene morderiske monstre der vandre gangene om natten og anser enhver de møder, ikke som et levende menneske, men som skellet i en robot som de vil putte dig tilbage i, og knuse kroppen undervejs.

I stedet for at fikse problemet har det profithungrende firma fundet det billigere at hyre dig som nattevagt, med en klausul om at de intet ansvar bærer for ulykker eller dødstilfælde. Som nattevagt er det nu din opgave at holde øje med de tre robotter, plus en fjerde i reserve, via en række overvågningskameraer. Hvis de kommer for tæt på dig, slås sikkerhedsdørene til. Desværre har firmaet sparet på strømmen så der ikke er nok til andet end korte brug af lys, overvågningskamera og sikkerhedsdøre og vig dig hvis du løber tør for strøm inden natten er over.

Spillets struktur er overmådig simpel og det er utvivlsomt en del af charmen. Spillet fungerer simpelt, men godt og gysene er der bestemt. Dog skal det siges at systemet ikke skal være for langsomt, således tager det noget ud af oplevelsen når gyser-klip trækkes ud pga. en ældre mobils manglende kræfter. Helst bør det spilles under dynen med lyset slukket og øjnene fikseret koncentreret på skærmen.

Five Nigths at Freddy’s er endnu et eksempel på den række af simple, men geniale spil fra småproducenter, de såkaldte indiespil, der for øjeblikket fylder markedet og det er på alle måder et godt spil om end ikke et specielt langt spil. At gys og spænding er spundet ind i en klar kapitalisme-kritik og et stykke proletarisk computerspil, gør blot oplevelsen endnu mere interessant. Af et kort gyserspil, særligt til mobil, er det nærmest genialt og fortjener således 4 uf af 5 stjerner. Og hvis du ikke kan få nok er 2’eren lige udkommet.